På kiruna.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från kiruna.se används. 

Läs mer om kakor och hur de används på kiruna.se

Här kan du välja vilket språk du vill läsa vår hemsida på. Vi använder Google Translate vid översättning av innehållet på webbplatsen.

Kiruna kommun

Avgifter

Nya Äldreomsorgsavgifter 2018

Socialnämnden har för avsikt att införa ett nytt avgiftssystem och ett digitalt verktyg för vård och omsorg under 2018, där avgifterna beräknas på utförd tid hos dig som har beslut om insatser för hemtjänst. Detta skulle ske från och med 1 april 2018. Med anledning av förseningar i införande och tester av det nya verktyget, har Kommunfullmäktige den 9 april 2018 beslutat att skjuta upp införandet av det nya avgiftssystemet till den 1 oktober 2018.

Det gamla sättet att beräkna avgifterna, där din inkomst och beslutad tid för insatser i tre nivåer styr vilken omvårdnadsavgift du får inom hemtjänsten, gäller således fortfarande fram till och med 30 september 2018. Detta gäller även dig som bor på särskilt boende.

Avgifter för boende och hemstöd

Olika avgifter gäller för olika insatser du kan få hjälp med.
Mer information hittar du i vår broschyr Avgifter 2018.
Har du frågor om avgifter är du välkommen att vända dig till våra handläggare.

Ansökningsblanketter för bostadstillägg finns på denna adress nedan: du kan även ringa kundtjänst telefon 0771-776776.

Kvalitetsdeklaration
Socialnämnden har 2010-05-25 antagit kvalitetsdeklaration avseende avgiftsadministrationen. En kvalitetsdeklaration är både ett löfte och en upplysning om vad du som medborgare/brukare kan förvänta dig av förvaltningen.

 

Publicerad av: Lotta Engvall

Senast ändrad: 2018-10-31