På kiruna.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från kiruna.se används. 

Läs mer om kakor och hur de används på kiruna.se

Här kan du välja vilket språk du vill läsa vår hemsida på. Vi använder Google Translate vid översättning av innehållet på webbplatsen.

Kiruna kommun

Information om digitala trygghetslarm

Socialförvaltningen i Kiruna kommun kommer att byta ut de analoga trygghetslarmen som kommunicerar med fast telefoni eller GSM mot digitala.

Utvecklingen av digitala hjälpmedel snabbt framåt. Med anledning av att Telia lägger ned sina kopparledningar och att Kiruna kommun bygger ut stadsnätet Gironet, ska socialförvaltningen byta ut de analoga trygghetslarmen som kommunicerar med fast telefoni eller GSM mot digitala.
Idag finns det trygghetslarm för hemmet och mobila trygghetslarm som man kan ta med sig överallt.
I och med detta ökar tryggheten för våra äldre och deras anhöriga, då de digitala trygghetslarmen är säkrare och lättare att kontrollera funktionen på genom så kallade "heartbeats". Det innebär att larmleverantören skickar ut en signal till utrustningen och får ett omedelbart svar på om allt fungerar. Är det något problem, kan personal skickas ut till den enskilde för att avhjälpa felet.
De vanligaste larmen finns idag i hemmet, men utvecklingen av mobila trygghetslarm gör att den enskilde kan vara mer rörlig i sin vardag än tidigare.

Ett mobilt trygghetslarm (positioneringslarm, GPS-larm) innebär att den enskilde kan larma hemtjänsten eller anhöriga även utanför bostaden. Med hjälp av GPS-koordinater kan man lokalisera var larmet kommer ifrån. Vissa larm är utrustade med en så kallad geo-fencing som larmar om den enskilde skulle röra sig utanför ett i förväg definierat geografiskt område. Dessa larm är bra för den som har svårt att larma själv, men ändå vill kunna vara ute och promenera.
Det finns mobila larm med inbyggd högtalare och mikrofon, som gör att man kan kommunicera med den enskilde och det finns smarta telefoner idag som kan användas som larm, med inprogrammerade kortnummer till anhöriga, personal på socialförvaltningen eller med ett särskilt abonnemang/sim-kort som kan kopplas till en larmcentral.

Till höger, under relaterat innehåll, finner du en länk till blanketten vi skickat ut samt länkar till olika digitala larmlösningar. Observera – detta är endast exempel. Socialförvaltningen kommer att upphandla olika lösningar för det digitala trygghetslarmet, som den enskilde kan välja på, men inte alla exempel som visas.

 

Publicerad av: Stefan Wikström