

Den 15 oktober meddelade Skolinspektionen att samtliga skolor i Kiruna kommun åter lever upp till kvalitetskraven. Detta som ett resultat av hårt och metodiskt förbättringsarbete av skolpersonal, rektorer och förvaltning.
Under vårterminen 2022 inledde Skolinspektionen en tillsyn av Kiruna kommuns grundskolor, där de flesta av kommunens skolor ingick. Skolinspektionen framförde framförallt synpunkter på lärarbristen och elevhälsoarbetet. De allvarligaste bristerna fanns på Nya Raketskolans mellanstadium och högstadium, samt på högstadiet på Högalidskolan. På dessa enheter har förbättringsarbetet därför tagit längre tid.
Den 15 oktober meddelade Skolinspektionen så den glädjande nyheten. Kiruna kommun har åtgärdat bristerna vid Nya Raketskolan och skolorna lever upp till inspektionens krav. Högalidskolan fick grönt ljus av Skolinspektionen redan förra året.
Förbättringsarbetet har inneburit hårt och metodiskt arbete från medarbetare, rektorer och förvaltning i gemensamma ansträngningar. Det har också resulterat i att nivån på undervisningen vid de granskade skolorna och i hela kommunen har höjts.
Med stöd i kritiken har skolorna utvecklat nya rutiner och arbetssätt som förbättrat anpassningar och stöd till eleverna. Eleverna har idag undervisning i alla ämnen. Alla lärare är dock inte utbildade till lärare.
– Vi har jobbat mycket tillsammans, arbetslagen och jag, säger Monica Lingman som är rektor på Högalidskolan. Idag har vi hållbara rutiner kring elevhälsoarbetet.
Carina Lidberg, också rektor på Högalidskolan, håller med.
– Det har varit viktigt med transparens för att skapa skapa medvetenhet kring bristerna, och att alla har jobbat målinriktat tillsammans med processen att hitta hållbara strukturer och rutiner. Beskedet togs emot med stor glädje och lättnad av alla i organisationen! säger Carina.
Även vid Nya Raketskolan är lättnaden mycket stor. Rektor Eva-Lisa Siggemo berättar att all personal i årskurs 7–9 har arbetat aktivt med att förändra elevhälsoarbetet.
– Nu har vi en tydlig arbetsgång med strukturer och rutiner inom skolans obligatoriska åtgärder. Det handlar till exempel om att främja närvaro, hantera kränkningar, utreda särskilt stöd och göra uppföljningar. Vi har också omarbetat vår betygshantering, så att det blir rättsäkert, säger Eva-Lisa.
Fredrik Lundholm är handläggare på kultur- och utbildningsförvaltningen och har bistått vid inrapporteringen till Skolinspektionen.
– Kraven på redovisningen av åtgärder har varit omfattande och det känns bra att ha kunnat stötta rektorerna med det. Rektorerna och skolpersonalen har gjort ett jättearbete med åtgärderna. Det här har stärkt skolan för framtiden, säger Fredrik.
Skolinspektionen ska genom granskning av huvudmän och verksamheter verka för att alla barn och elever får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö.