"rootPage" is not defined.

Skoldialogernas förslag börjar sammanställas

Sittande åhörare i kommunfullmäktigesalen lyssnar till Viktoriasom står upp och talar.
Viktoria Björklund, skolchef på Kiruna kommun, under en av skoldialogerna.

Kirunas skolor och förskolor står inför nödvändiga förändringar och för att dessa ska bli så bra som möjligt hålls breda medborgardialoger, kallade skoldialoger, där personal och allmänhet får vara med och påverka. Nu har de första förslagen från vårens skoldialoger sammanställts.

Kirunas skolor och förskolor står inför stora utmaningar och förändringar är nödvändiga. Nu har kultur- och utbildningsförvaltningen sammanställt de första förslagen som kommit in genom vårens skoldialoger. De flesta som arbetar med barn och unga i Kiruna kommun har redan deltagit i en skoldialog, vilket innebär ungefär 700 personer, och många förslag har lämnats in. Även det centrala elevrådet som består av representanter från årskurs 6 till 9 i alla kommunens skolor har varit med och tagit del av informationen och lämnat sina förslag. Bland annat föreslås att antalet skol- och förskoleenheter ska anpassas efter hur många barn och elever som finns i kommunen. Ett annat förslag handlar om att förbättra möjligheterna till vidareutbildning för personal som arbetar med barn och unga.

Arbetet är ännu inte färdigt och kultur- och utbildningsförvaltningen förväntar sig att fler synpunkter ska komma in under skoldialogerna som just nu pågår för vårdnadshavare och alla engagerade medborgare. Det finns fortfarande flera tillfällen kvar att vara med och påverka.

Vad är en skoldialog?

En skoldialog är en medborgardialog där personal, vårdnadshavare, elever och andra intresserade får information och får vara med och diskutera skolans och förskolans utveckling i Kiruna. Syftet är att skapa en gemensam bild av nuläget och att tillsammans hitta lösningar på de utmaningar som finns. Dialogerna hålls både i centralorten och i byarna.

Senast uppdaterad •