Kastanjens förskola tilldelas Hjalmar Lundbohmsstipendiet

Gruppbild på pedagoger och rektor från vinnande förskolan Kastanjen. Nämndsordföranden och prisutdelaren till vänster.
Glada vinnare. Från vänster: Stipendieutdelaren Kenneth Stålnacke, Sara Björnfot, Ewa Aspvik, Maria Rehnstedt, Matilda Töyrä och Karin Blind.

Hjalmar Lundbohmsstipendiet för 2025 går till Kastanjens förskola i Kiruna för deras matematikundervisning som visat goda resultat.

Pedagogerna på förskolan har med intresse och engagemang jobbat för att utveckla samtalsmodeller för kollektivt och kollegialt lärande. De arbetar med matematiska aktiviteter som ger barnen utvecklad förmåga inom till exempel problemlösning, samt ger förmåga att använda begrepp och att föra resonemang.

Fyra pedagoger från Kastanjens förskola fick tillsammans med rektorn Ewa Aspvik ta emot priset av nämndsordföranden Kenneth Stålnacke i samband med kultur- och utbildningsnämndens sammanträde den 19 juni.

Jag är så stolt över personalen som jobbat tillsammans och som bedrivit kollektivt lärande. De är verkligen värda priset för sitt fina arbete, säger Ewa Aspvik.

– Det är jätteroligt att vi har fått priset! Det är en bekräftelse på det jobb vi gör. Många som kommer till oss säger att de trivs. Och när vi trivs tillsammans så blir det bra resultat. Alla bidrar! Vi får tid för planering av vår rektor, som är mycket engagerad och kunnig vilket bidrar till utvecklingen, säger Matilda Töyrä, Maria Rehnstedt, Karin Blind och Sara Björnfot från Kastanjens förskola.

Hjalmar Lundbohmsstipendiet delas årligen ut av kultur- och utbildningsnämnden med syfte att stimulera och utveckla det pedagogiska arbetet i förskola och skola. Det kan delas ut till verksamheter eller projekt med pedagogiskt innehåll som har betydelse för kultur- och utbildningsförvaltningen, och för insatser som normalt inte åtnjuter formell status eller ingår i det planenliga utvecklingsarbetet.

Nomineringarna har lämnats in genom öppet förfarande via Kiruna kommuns intranät. Våren 2025 kom sju nomineringar in. Kultur- och utbildningsnämndens arbetsutskott har sedan utsett vinnare av stipendiet.

Motivering

Kastanjens förskola har satt ett extra ljus på den viktiga matematikdidaktiska undervisningen i förskolan vilket har visat på goda resultat både för barn och pedagoger. Pedagogerna har genom att visa intresse och engagerat sig i att utveckla samtalsmodeller i arbetslaget utvecklat både ett kollegialt och kollektivt lärande.

Pedagogernas reflektioner och tankar finns också på en dokumentationsvägg i personal/konferensrum för ökad transparens i det gemensamma lärandet och för reflektioner. Genom kontinuerliga och systematiska reflektioner för pedagogerna så har de ringat in matematikundervisningen utifrån Bishops matematiska aktiviteter som förekommer i olika sammanhang som i att: leka, förklara, designa, lokalisera, mäta och räkna. Det visar också att barnen får en ökad förståelse i de matematiska förmågorna som är problemlösning, begrepps-, metod-, kommunikations- och resonemangsförmåga.

Senast uppdaterad •