Under föregående läsår 2024/2025 ökade samtliga resultat för elever i förskoleklass och årskurs 1, resultaten i nationella proven i år 3 och behörigheten till gymnasiet för elever i år 9. Andelen behöriga lärare i grundskolan har också ökat.
- Detta ser ut som ett tydligt trendbrott och vi tolkar det som att vi har gjort rätt saker tillsammans i hela organisationen. Det är inte enstaka resultat som ökat utan det är alla dessa resultat. Det är svårt att se det som tillfälligheter kopplat till vissa elevgrupper utan det tyder på att rektorer och personal i förskola och skola har jobbat rätt för att förbättra undervisningens kvalitet och att det gett resultat, säger Tomas Kyrö, som är verksamhetschef grundskola.
De senaste tre åren har Kiruna kommun haft stöd av Skolverket i stödprocessen Samverkan för bästa förskola och skola för att kunna nå bättre och mer likvärdig undervisning. Under denna tid har huvudmannen och alla förskolor och skolor jobbat fram nya modeller för kvalitetsarbete med tydligt fokus på analys av styrkor och utmaningar samt tydliga prioriteringar för förbättringar.
Det är underbart att se att fler barn och elever når bättre måluppfyllelse. Det är ett kvitto på styrkorna och engagemanget hos alla vår fantastiska anställda med barnens och elevernas bästa för ögonen. Det är också ett bevis på att pedagogisk ledning, långsiktighet och hårt arbete lönar sig. Vi är så glada för Kirunas barn och nu håller vi tummarna för att denna kurva håller i sig även framåt, säger skolchefen Viktoria Björklund.
- Vi är inte framme vid de resultat som vi vill ha och andel behöriga förskollärare fortsätter att minska, men vi är så glada för så pass stora framgångar som detta är!