"rootPage" is not defined.

Skoldialoger förskola och skola

Välkommen på skoldialog tillsammans med Viktoria Björklund, skolchef, och andra representanter från skolan i Kiruna kommun.

Text

Skoldialogerna fortsätter under höstterminen. Under vårterminen 2025 bjöd kultur- och utbildningsförvaltningen in alla vårdnadshavare och föräldrar i förskola och skola samt personal runt barn och unga till breda skoldialoger. Nu fortsätter arbetet med mindre skoldialoger.

Skoldialogerna är medborgardialoger där personal, allmänheten och centrala elevrådet får vara med och påverka förskolan och skolans utveckling i Kiruna. Skoldialogerna under 2025 anordnas av kultur- och utbildningsförvaltningen. Syftet är att förvaltning och allmänhet ska ges möjlighet att dela samma nulägesbild och tillsammans hitta lösningar på utmaningarna.

Skoldialoger anordnas i större och mindre format i både Kiruna centralort och i byarna. De större skoldialogerna har genomförts under vårterminen 2025. Under hela höstterminen 2025 sker de mindre skoldialogerna.

De mindre skoldialogerna är dialogforum och ingen övergripande information kommer att ges i helgrupp, utan tillfället erbjuder istället möjlighet till samtal, frågor och reflektioner tillsammans med förvaltningsledningen inom kultur- och utbildningsförvaltningen. Allmänheten, vårdnadshavare, föräldrar och all personal i förskola och skola är välkomna att delta. Deltagande är helt frivilligt och sker utifrån intresse och mån av tid.

Tider för de mindre skoldialogerna

Datum och tid

Plats

Tisdag 16/9
Kl 16:30 – 18:30

Karesuando skola

Måndag 13/10
Kl 17:00 – 18:30

Abisko skola

Onsdag 24/11
Kl 17:00 – 18:30

Vittangi skola

Tisdag 2/12
Kl 17:30

Jukkasjärvi Folkets Hus

Vi återkommer under tidig vårtermin 2026 med datum för skoldialog vid Övre Soppero skola.

Inkomna förslag från skoldialogerna

Här finns en sammanställning över inkomna synpunkter som kommit vid genomförda skoldialoger med personal, centrala elevrådet och allmänheten. Texten kan komma att uppdateras om fler förslag lämnas in. Det går att inkomma med synpunkter till kultur- och utbildningsförvaltningen via kanslimejl: kultur-utbildning@kiruna.se

Vad är centrala elevrådet?
Centrala elevrådet består av representation från årskurs 6 till 9 från alla grundskolor i kommunen. Totalt ingår xx elever i centrala elevrådet.

Centrala eleverådets synpunkter
Gör Kiruna till en mer attraktiv plats att bo på, särskilt för unga och nyutbildade:

  • Bättre marknadsföring av Kiruna
  • Fler bostäder, även i byar
  • Lägre hyror
  • Fler affärer, fritidsaktiviteter, arkadhall, klubbar och en levande stadsmiljö

Arbetsmiljön i skola behöver förbättras:

  • Mindre buller, mer struktur och mikropauser under lektioner
  • Resurser bättre, t.ex. fritidsledare som kan avlasta lärarna
  • Höjda löner för lärare
  • Förbättrade arbetsvillkor och förmåner samt avlastning för lärare

Önskemål om en lokal högskola/universitet i Kiruna

Specialiserade utbildningar, exempelvis snowboardgymnasium, för att locka fler unga och öka stadens profil

Slå ihop skolor med få elever

Kallställ tomma skolor tills eventuellt behov finns att använda lokalerna igen

Hyra ut lokaler till externa grupper eller föreningar

Minska skadegörelse på skolor:

  • Omfördela pengar från reparationer till skolmaterial
  • Förbättra elevernas trivsel för att minska destruktiva beteenden

Sjukvården upplevs som otillräcklig, vilket bidrar till att folk flyttar:

  • Förbättra vård och omsorg
  • Stärka arbetsmiljön inom äldreomsorgen

Stöd till personal med språksvårigheter, eventuellt via AI-stöd

Minska fly in- fly out för att öka skatteintäkterna och den lokala tillhörigheten:

  • Få fler att bosätta sig permanent
  • Erbjuda bostäder och god samhällsservice

För att öka trivseln bland barn/elever föreslås:

  • Större lekplatser (exempelvis i NKC)
  • Mer fritidspersonal
  • Fler organiserade aktiviteter
  • Tillgång till populära butikskedjor och nöjen


  • Fördela behöriga lärare och förskollärare efter behov på enheterna
  • Ferietjänst för förskollärare
  • Ekonomiska förutsättningar att utbilda sig trots att man inte har en tillsvidareanställning
  • Möjlighet att studera på arbetstid och få bidrag
  • Höj lönerna, jämför lönenivån med industrin
  • Bättre introduktion och stöd till nya och obehöriga pedagoger
  • Avlasta lärarna med andra yrkeskategorier i skolan
    Viktigt med fungerande och gott ledarskap för att få personal att trivas och stanna kvar
  • Förbättra rekrytering – annonsera löpande, synliggör erbjudanden och förmåner, mer proaktivitet
  • Sök aktivt upp behörig personal från södra Sverige där lärare är arbetslösa
  • Samrekrytering med andra aktörer på orten, familjerekrytering
  • Riktade insatser mot byarna och mot tidigare anställda
  • Samverkan med universitet för distansutbildningar med campusmöjligheter i Kiruna
  • Inflyttningsstipendier, flyttbidrag, avskrivning av studielån
  • Utveckla samarbete med Umeå universitet kring samisk utbildning. Använd Hjalmar Lundbohmsskolan som lokal

  • Inför fler specialpedagoger och skolcoacher för att stödja elever i behov
  • Betona vikten av tidiga insatser och språkutvecklande arbete i tidig ålder
  • Jobba mer aktivt med kartläggningarna i förskoleklass i förskolan
  • Öka samverkan mellan vårdnadshavare och skola, samt mellan alla skolstadier, skolformer och verksamheter
  • Jobba med förstärkt trygghet och elevhälsa på skolorna för att höja trivsel och måluppfyllelse
  • Bättre stöd för barn och elever i behov
  • Viktigt med fungerande och rimliga klasstorlekar och barngrupper
  • Vad är en stor klass eller barngrupp?
  • Viktigt att lyfta in forskning i skolutveckling, vad är framgångsrikt?

  • Avveckla lokaler med för hög underhållsskuld
  • Minska antalet små enheter och skapa större enheter för mindre sårbarhet i bemanning, förbättrad behörighet, mer resurser runt barn och elever samt för bättre arbetsmiljö för barn och vuxna
  • Förslag: Två F-6 grundskolor i Kiruna C och ett samlat högstadium på en enhet
  • Förslag:. Totalt fyra större och mer hållbara förskolor i Kiruna C
  • Använd Hjalmar Lundbohmskolans lokaler mer effektivt - bygg om/till för att inrymma grundskolans högstadium
  • Vikten av egna lokaler för fritidshemmen för att skapa god arbetsmiljö
  • Hyr ut delar av skolbyggnader som inte används
  • Undersök om det är billigare att riva Nya Raketskolan kontra att renovera den
  • Dela lokaler mellan socialförvaltningens äldreboenden exempelvis
  • Se över hyresnivåer/avtal/byggkostnader i fastigheter då vi har så höga kostnader
  • Bygg långsiktigt hållbart och undvik kortsiktiga baracklösningar

  • Bygg fler bostäder för inflyttning av människor till Kiruna
  • Kiruna är inte lockande om man måste bo dyrt och trångt
  • Använda monetär ersättning från LKAB till att bygga öronmärkta personalbostäder

  • Behövs goda ambassadörer bland vårdnadshavare, personal och rektorer för att sprida positiva budskap och exempel och goda exempel från förskola och skola
  • Engagera vårdnadshavare mer och skapa samverkan mellan hem och skola
  • Skolövergripande samarbeten och nätverk
  • Det krävs kloka politiska beslut och det måste få kosta pengar för att förbättra skolan och resultaten
  • Politiker måste våga fatta svåra, men nödvändiga beslut – oavsett vad den allmänna opinionen säger – gällande skolenheter, lokaler, ekonomi
  • Undvik politisk ryckighet i skolfrågor – långsiktighet och beslut som förbättrar vardagsverksamheten
  • Politiken behöver prioritera kärnverksamhet och vardagsservice snarare än prestigerojekt
  • Kommande neddragningar kan skapa oro hos medborgare och personal
  • Varför upplever man inte Kiruna som attraktivt att bo och jobba i?
  • Sök stöd från skolakuten som kan stötta ekonomiskt

Politiska beslut

Skoldialogerna är inte politiska sammanhang utan organiseras av skolchef. Åsikter och förslag har samlats in av förvaltningen från mötena och sammanställts tillsammans med förslag på förbättringar som kommit in på andra sätt till, exempel via mejl.

Förslag som kommit in har blivit underlag till politiska beslut i kultur- och utbildningsnämnden (KUN). Besluten finns sammanställda nedan. Sidan kan komma att uppdateras om fler politiska beslut tas.

  • Att förvaltningen fortsätter att löpande sammanställa och omhänderta inkomna synpunkter för att skapa en tydlig överblick
  • Att förvaltningen inleder arbete med att utreda och konsekvensbeskriva förslagen om ferietjänst för förskollärare, förbättrat rekryteringsarbete och fler förutsättningar som möjliggör studier
  • Att förvaltningens lägger särskilt fokus på förslag gällande anpassning av antal enheter efter dagens barn- och elevantal och utifrån den demografiska utvecklingen, och att förvaltningen därmed inleder arbete med att utreda och konsekvensbeskriva förslaget att minska antalet små enheter och skapa större enheter. Detta för att kunna bemanna och kompetensförsörja utbildningsverksamheten, skapa likvärdig undervisningskvalitet och god ekonomisk hushållning till gagn för barn och elever
  • Att förvaltningen löpande presenterar den fortsatta processen och resultaten för Kultur- och utbildningsnämnden och Kommunstyrelsen


  • Att kultur- och utbildningsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att ta fram förslag på en hållbar skolorganisation där grundskolans verksamhet i Kiruna C och östra byarna är samlade i färre och större enheter.
  • Att utredningen ska bygga på två alternativa scenarion där alternativ 1 bygger på befolkningsunderlag grundat på SCB-prognos och alternativ 2 bygger på befolkningsunderlag grundat i dagens aktuella befolkningsmängd.
  • Att tillsammans med Lapplands kommunalförbund fortsätta utreda möjligheten till samnyttjande av lokaler och eventuella andra resurser vid Hjalmar Lundbohmsskolan.
  • Att i samtliga utredningar ta fram konsekvensanalyser på kort och lång sikt avseende barnens rättigheter, förutsättningar för undervisningens kvalitet, säkra skolvägar, behov av lokalanpassningar och ekonomiska konsekvenser för kommunen.

Frågor och svar om skoldialogerna

Kultur- och utbildningsförvaltningen har bjudit in till skoldialoger för att kunna dela information med Kirunas medborgare om hur det ser ut med resultat, utmaningar och styrkor i förskola och skola i kommunen. Det är viktigt att det finns en samsyn kring hur det fungerar.

Syftet är att lyfta utmaningar, det som görs för att förbättra verksamheten och att föra en dialog om nya lösningar som vi behöver hitta tillsammans. Verksamheten behöver förändras för en bättre förskola och skola för Kirunas barn och unga.

Skoldialoger ordnas i två format under år 2025. Dels stora skoldialoger där många ryms samtidigt, och dels mindre skoldialoger för färre personer. De stora skoldialogerna har genomförts under vårterminen 2025. De mindre annordnas höstterminen 2025.


De stora skoldialogerna har genomförts under vårterminen 2025. Mötena i Kiruna centralort har hållits i stadshuset Kristallen. Möten har också ordnats i byarna Abisko, Svappavaara, Vittangi, Karesuando, Soppero och Jukkasjärvi. Skolchef höll i de stora mötena. De stora skoldialogerna inleddes med information om nuläget vad gäller resultat, utmaningar, styrkor och behov av förändring. Det fanns sedan gott om utrymme att ställa frågor, lyfta tankar och åsikter samt komma med förslag på förbättringar.

De mindre skoldialogerna hålls ungefär en gång i månaden under hela år 2025 i caféet i stadshusets entré i Kiruna centrum. Möten kommer också hållas vid fasta datum i byarna Abisko, Svappavaara, Vittangi, Soppero, Karesuando och Jukkasjärvi.

Hit kan vem som helst komma, personal och allmänhet, och delta utan att meddela detta innan. Vilka frågor som helst rörande förskola eller skola kan lyftas. Skolchef tillsammans med andra representanter ur förvaltningens ledningsgrupp håller i de mindre mötena.

Alla föräldrar och vårdnadshavare i förskola och skola har bjuds in att delta. Mötena har varit öppna för allmänheten. All personal med koppling till förskola och skola, barn och unga i Kiruna kommun har deltagit i minst en skoldialog.

Personal har deltagit i skoldialoger från februari till mars. Mellan mars till maj har skoldialoger annordnats för vårdnadshavare och allmänhet. Alla åsikter och bidrag till hur vi utvecklar förskola och skola har sammanställts. De mindre skoldialogerna hålls under höstterminen 2025. Tider finns högre upp på sidan.

Skoldialogerna är inte politiska sammanhang utan organiseras av skolchef. Politiker har kunnat delta som medborgare. Åsikter och förslag har samlats in av förvaltningen från mötena och sammanställts tillsammans med förslag på förbättringar som kommit in på andra sätt till, exempel via mejl. Återkoppling till allmänhet och personal sker bland annat på Kiruna kommuns hemsida.

Förslag som kommer in utvecklas så småningom och blir underlag till politiska beslut för förbättring.

De stora skoldialogerna har redan genomförts men än finns tider för att delta på en mindre skoldialog. Se tider här.

Du behöver inte meddela att du ska delta i förtid.

Stora skoldialoger i byarna Abisko, Svappavaara, Vittangi, Karesuando, Soppero och Jukkasjärvi har skett vid fastslagna datum.

Mindre skoldialoger kommer hållas i byarna Abisko, Svappavaara, Vittangi, Soppero, Karesuando och Jukkasjärvi vid fastslagna datum. Då är vem som helst välkommen att tala om vad som helst med koppling till förskola och skola.

Lokaler och datum framgår här.

Senast uppdaterad •