Synpunkter och klagomål

Har du synpunkter på verksamheten i förskola, fritidshem eller grundskolan? Det är viktigt att du berättar för oss om du tycker att något inte fungerar. Vi är angelägna om att Kiruna kommuns verksamheter håller hög kvalitet och vill därför ta del av dina synpunkter.

Innan man lämnar in ett klagomål kan det vara bra att veta vilka rättigheter man har och till vilken myndighet man bör vända sig med sitt klagomål. På Skolverkets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns bra information om detta.

Informationen på denna sida gäller Kiruna kommuns rutiner för att hantera synpunkter och klagomål på de kommunala förskolorna och skolorna. Om ditt barn går i en verksamhet som bedrivs i enskild regi eller i sameskolstyrelsens verksamheter kontaktar du den verksamhet det gäller och ber om deras rutiner för hantering av klagomål.

Så här gör du för att anmäla synpunkter och klagomål:

  1. Kontakta ditt barns mentor eller berörd personal på ditt barns förskola eller skola och framför din synpunkt/klagomål direkt till dem.
  2. Är du inte nöjd med det svar du får kontaktar du rektorn för verksamheten.
  3. Är du inte nöjd med det svar du får av rektorn kan du kontakta grundskolans verksamhetschef (se kontaktuppgifter längst ned på denna sida).

Om du har frågor eller synpunkter som du inte kan eller vill ta med skolans personal kan du vända dig till kultur och utbildningsförvaltningens kansli direkt. Kontaktuppgifter och öppettider hittar du längst ned på denna sida.

Du kan lämna synpunkter och klagomål genom att fylla i formuläret längre ned på denna sida, men det går också bra att lämna dina synpunkter/klagomål muntligen, via telefon eller e-post. Det går även att lämna synpunkter/klagomål via brev. Använd då gärna blanketten Anmälan av synpunkter och klagomål , 62.6 kB..

När du skickar e-post registreras det som en inkommen handling hos oss. Rektor eller ansvarig chef ser till att en utredning görs av ärendet och återkommer till dig inom fjorton dagar. Tar det längre tid att behandla ditt klagomål får du besked om detta.

Offentlighetsprincipen

När du tar kontakt med oss gäller offentlighetsprincipen. Det innebär i korthet att all din korrespondens med Kiruna kommun blir en allmän handling som diarieförs hos vår registrator. Ibland kan dock hela eller delar av en synpunkt eller ett klagomål sekretessbeläggas.

Överväg därför hur du formulerar din synpunkt/klagomål.

Förutom att huvudmannen för förskolan och skolan måste ha rutiner för klagomålshantering så kan flera beslut, i enlighet med skollagen, också överklagas till olika instanser. I skollagens kapitel 28 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns alla beslut som kan överklagas samlade.

Hur gör jag om jag vill överklaga ett beslut till förvaltningsrätten?

Vill du överklaga kommunens allmänna beslut ska du göra det senast tre veckor från den dag att beslutet har anslagits på kommunens digitala anslagstavla. Du ska skicka eller lämna ditt överklagande direkt till förvaltningsrätten. Överklagandet måste vara skriftligt.
På hemsidan Sveriges domstolar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa hur du ska gå till väga och vad överklagandet ska innehålla för information.

Hur gör jag om jag vill överklaga ett beslut till skolväsendets överklagandenämnd?
Vill du överklaga ett beslut som skolhuvudmannen fattat ska det göras inom ttre veckor från det att du fick ta del av beslutet. För beslut som kan överklagas hos Skolväsendets överklagandenämn så är det den som beslutet angår som kan överklaga. En elev får själv överklaga från det år eleven fyller 16 år. I övriga fall är det elevens vårdnadshavare eller företrädare som har rätt att överklaga. Har eleven två vårdnadshavare krävs oftast att båda vårdnadshavarna står bakom överklagandet.
Du ska skicka överklagandet till den som har fattat beslutet. (I beslutet du fått ska det stå vart du ska vända dig. Om det inte står kan du vända dig till den som har fattat beslutet och be om information om hur du överklagar.)
Skälet till att du ska vända dig till beslutsmyndigheten är att den ska kunna ta del av dina argument och kunna ändra sitt beslut. 
Skolväsendets överklagandenämnds Länk till annan webbplats. hemsida kan du läsa hur du ska gå till väga och vad överklagan ska innehålla för information.

Kontakta Skolinspektionen om du inte är nöjd med skolan eller kommunens hantering av dina synpunkter, och om du anser att det fortfarande finns brister på skolan. Skolinspektionen är tillsynsmyndighet för alla skolor.

Formulär för anmälan av synpunkter och klagomål





Jag har tidigare varit i kontakt med:
Jag har tidigare varit i kontakt med:


Synpunkt/klagomål * (obligatorisk)
Synpunkt/klagomål



Observera: När du lämnar in anmälningsblanketten blir det en allmän handling som kan läsas av andra. Överväg därför hur du formulerar din synpunkt/klagomål.
Jag vill ha svar: * (obligatorisk)
Jag vill ha svar:


Om ja, hur vill du bli kontaktad?
Om ja, hur vill du bli kontaktad?


Kontakt

Senast uppdaterad •
Sidan publicerad av • Joanna Kauppi