"rootPage" is not defined.

Invigning av ny fotoutställning i Kiruna stadshus

Söndag den 6 december invigs Elin Berges fotoutställning Slöjor. Utställningen pågår till 5 januari 2016.

I utställningen Slöjor (2006) porträtterar Berge unga muslimska kvinnors relation till sina slöjor. Det handlar om identitet, om hur vi vill eller inte vill bli sedda av andra. Genom rättframma fotografier och citat från de porträtterade ger utställningen en röst åt en grupp kvinnor som andra älskar att diskutera men som själva sällan hörs i debatten.

Fotografen Elin Berge (f. 1978) lever och verkar i Umeå. Berge är utbildad foto journalistvid Nordic School of Photograpy i Oslo. Hennes verk finns bland annat representerade i stiftelsen Hasselblads samlingar. Berge intresserar sig kring hur mänskliga möten skapar och omformar kulturella identiteter och hur människors omgivningar förändras i mötena. För henne är kameran ett verktyg att få syn på och reflektera över verklighetens olika nyanser, att skapa dialog i det som annars kan bli svartvita diskussioner.

Invigning
När: 6 december klockan 12.00-16.00
Var: Kiruna stadshus
Vi bjuder på fika tillsammans med somaliska föreningen. Välkomna!

För ytterligare upplysningar: Catarina Lahti Löfström, projektassistent Konstmuseet i Norr, 070-95 88 151

Senast uppdaterad •
Sidansvarig • Ulrika Isaksson