Information om covid-19: Skärpta råd i Norrbotten

Spridningen av covid-19 ökar i hela Norrbotten. Läget är allvarligt och därför införs skärpta allmänna råd. Vi måste alla bidra till att tillsammans bromsa smittspridningen.

Information om covid-19: Skärpta råd i Norrbotten

Spridningen av covid-19 ökar i hela Norrbotten. Läget är allvarligt och därför införs skärpta allmänna råd. Vi måste alla bidra till att tillsammans bromsa smittspridningen.

Utvärdering av försök med skotertrafik i staden

Så här tycker Kirunaborna om skotertrafik i staden!

Under 2017 gjordes en utvärdering av försöket med skotertrafik i staden.

De 297 personer som svarade på enkäten utgjordes av 58% män och 42% kvinnor. 78% av de svarande var 26-55 år gamla och hälften av de svarande (50%) uppgav sig bo i ett område där det varit tillåtet med skotertrafik på väg.

30 personer (10,1 %) uppgav att de hade upplevt någon form av störning på grund av att skotrar kört på allmän väg.

Bland de störningar som upplevts nämndes:

  • Buller
  • Buskörning
  • Körning i höga hastigheter
  • Körning utanför de tillåtna vägarna
  • Ej visad hänsyn till fotgängare
  • Körning på gångvägar, trottoarer och lekplatser
  • Oförsiktig körning vid passager över väg

På frågan om man även i fortsättningen skall kunna köra skoter på vissa allmänna gator svarade 269 personer (91%) ja och 26 personer (9%) svarade nej.

Det var också många som lämnade synpunkter på förändringar/förbättringar, t.ex:

  • Myndighet bör göra fler stickprov bland dessa områden så att det inte missbrukas
  • Bättre skyltning av var utfarten är till närmaste skoterled
  • Fler kvarter/gator i ytterområden borde vara inkluderade
  • Fler anslutande skoterleder mot Kirunas gator, kanske även en skoterled in mot centrum. Det skulle vara skoj att åka med skotern och ta en hamburgare på t.ex. Empes
  • Bättre skyltning, en skoterkarta för information till hushållen
  • Hårda straff för de som buskör

Detta är en sammanfattning av enkätresultaten. De fullständiga resultaten redovisades för miljö- och byggnämnden som sedan beslutade att förlänga försöket med skotertrafik på väg i ytterligare två år.

Senast uppdaterad •
Sidan publicerad av • Lisbeth Pekkari