Hjälp i hemmet

Äldre par sitter på parkbänk

Alla bör få känna trygghet och självständighet, och så långt det är möjligt ska alla ges möjlighet att bo kvar i sitt eget hem. Om du på grund av sjukdom, funktionsvariation eller åldersrelaterade förändringar inte längre klarar din dagliga livsföring, kan du ansöka om hjälp med det du inte klarar av att utföra själv. Hemhjälp syftar till att underlätta din vardag i din egen bostad och bidra till ökad trygghet och kvarboende. Hjälpen ska stärka din möjlighet att leva under trygga förhållanden och ha en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap med andra.

För att ansöka om insatser kontaktar du biståndshandläggaren. Utifrån din ansökan utreder och beslutar sedan biståndshandläggaren om vilka insatser du kan beviljas. Målet med insatserna är att tillgodose ditt hjälpbehov utifrån skälig levnadsnivå så att du kan hantera din vardag.

Insatserna kan omfatta:

  • Hemtjänst (ex. personlig omvårdnad, tillsynsbesök, hjälp med att äta och dricka, ledsagning/utevistelse)
  • Trygghetslarm
  • Kameratillsyn (nattetid)
  • Matdistribution
  • Städ och eller tvätt
  • Inköp
  • Personligt stöd för att avlasta anhörig som vårdar eller stödjer den enskilde: avlösning i hemmet, växelvård
  • Dagverksamhet för personer med demenssjukdom
  • Korttidsvistelse vid tillfälligt behov
  • Särskilt boende

Hur går det till att göra en ansökan?

Ansökan

Du söker insatser hos biståndshandläggaren i kommunen. Ansökan behandlas alltid med sekretess. Hur lång tid det tar från att du ansöker till att du får ditt beslut beror på vad du har för behov och hur din situation ser ut.

Kontaktuppgifter till biståndshandläggare:

Telefonnummer: 0980-756 56
Telefontid: måndag, onsdag, fredag kl. 09.00-10.30 samt
tisdag och torsdag 13.00-15.00.
utredningsenheten@kiruna.se

Länk till ansökning (e-tjänst eller blankett) Länk till annan webbplats.

Utredning

Efter det att biståndshandläggare tagit emot din ansökan kontaktar denne dig via telefon och bokar in ett hembesök. Biståndshandläggarens uppgift är att ta reda på vilket behov av stöd och hjälp du har, för att sen kunna besluta om vilket stöd du har rätt att få.

Beslut

Du får alltid ett skriftligt beslut på din ansökan. Får du avslag på din ansökan har du rätt att överklaga. Lämna in ett skriftligt överklagande till den biståndshandläggare som fattat beslutet, senast tre veckor efter att du fått ditt beslut. Biståndshandläggaren bedömer om det finns skäl att ändra beslutet. Om du inte får beslutet ändrat på det sätt du begärt, ska kommunen vidarebefordra din överklagan till Förvaltningsrätten. Då prövar rätten ärendet och fattar ett beslut.

Avgift

Avgiften beräknas på utförd tid varje månad, hos dig som har beslut om insatser för hemtjänst. Kiruna kommun debiterar avgifterna i efterskott. Det innebär att insatserna du får utförda i januari kommer att debiteras i februari. Avgiften för hjälp i hemmet tas ut enligt kommunens fastlagda omsorgstaxa.

Länk till avgiftsbroschyr. , 320.4 kB.

Kontakt

Senast uppdaterad •
Sidan publicerad av • Susanne Dahlberg