"rootPage" is not defined.

Hjälp i hemmet

Äldre par sitter på parkbänk

Alla bör få känna trygghet och självständighet, och så långt det är möjligt ska alla ges möjlighet att bo kvar i sitt eget hem. Om du på grund av sjukdom, funktionsvariation eller åldersrelaterade förändringar inte längre klarar din dagliga livsföring, kan du ansöka om hjälp med det du inte klarar av att utföra själv. Hemhjälp syftar till att underlätta din vardag i din egen bostad och bidra till ökad trygghet och kvarboende. Hjälpen ska stärka din möjlighet att leva under trygga förhållanden och ha en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap med andra.

För att ansöka om insatser kontaktar du biståndshandläggaren. Utifrån din ansökan utreder och beslutar sedan biståndshandläggaren om vilka insatser du kan beviljas. Målet med insatserna är att tillgodose ditt hjälpbehov utifrån skälig levnadsnivå så att du kan hantera din vardag.

Insatserna kan omfatta:

  • Hemtjänst (ex. personlig omvårdnad, tillsynsbesök, hjälp med att äta och dricka, ledsagning/utevistelse)
  • Trygghetslarm
  • Kameratillsyn (nattetid)
  • Matdistribution
  • Städ och eller tvätt
  • Inköp
  • Personligt stöd för att avlasta anhörig som vårdar eller stödjer den enskilde: avlösning i hemmet, växelvård
  • Dagverksamhet för personer med demenssjukdom
  • Korttidsvistelse vid tillfälligt behov
  • Särskilt boende

Du söker insatser hos biståndshandläggaren i kommunen. Ansökan behandlas alltid med sekretess. Hur lång tid det tar från att du ansöker till att du får ditt beslut beror på vad du har för behov och hur din situation ser ut.

Kontaktuppgifter till biståndshandläggare:

Telefonnummer: 0980-756 56
Telefontid: måndag, onsdag, fredag kl. 09.00-10.30 samt
tisdag och torsdag 13.00-15.00.
utredningsenheten@kiruna.se

Länk till ansökning (e-tjänst eller blankett) Länk till annan webbplats.

Utredning

Efter det att biståndshandläggare tagit emot din ansökan kontaktar denne dig via telefon och bokar in ett hembesök. Biståndshandläggarens uppgift är att ta reda på vilket behov av stöd och hjälp du har, för att sen kunna besluta om vilket stöd du har rätt att få.

Beslut

Du får alltid ett skriftligt beslut på din ansökan. Får du avslag på din ansökan har du rätt att överklaga. Lämna in ett skriftligt överklagande till den biståndshandläggare som fattat beslutet, senast tre veckor efter att du fått ditt beslut. Biståndshandläggaren bedömer om det finns skäl att ändra beslutet. Om du inte får beslutet ändrat på det sätt du begärt, ska kommunen vidarebefordra din överklagan till Förvaltningsrätten. Då prövar rätten ärendet och fattar ett beslut.

Avgiften beräknas på utförd tid varje månad, hos dig som har beslut om insatser för hemtjänst. Kiruna kommun debiterar avgifterna i efterskott. Det innebär att insatserna du får utförda i januari kommer att debiteras i februari. Avgiften för hjälp i hemmet tas ut enligt kommunens fastlagda omsorgstaxa. Se aktuell avgiftsbroschyr längre ner på sidan.

Kommunen har ansvar för rehabilitering, habilitering samt förskrivning av hjälpmedel för personer med funktionsvariation i ordinärt boende.

Stödet kan innebära:

  • Praktiska råd om lämpligt tillvägagångssätt
  • Anpassning av hemmiljön
  • Förskrivning, utprovning eller anpassning av de personliga hjälpmedel som förutsätter ett hembesök för vuxna
  • Individuellt anpassad träning

Hjälpmedelsförskrivning

Hjälpmedelsförskrivning är en integrerad del i hälso- och sjukvårdens processer, där hjälpmedlet ska kompensera för en persons aktivitetsbegränsningar, underlätta behandling eller förebygga komplikationer.

Vid ett hembesök gör en arbetsterapeut och eller en fysioterapeut en bedöming samt planerar insatserna. Avgiften för hembesök följer hemsjukvårdens avgiftspolicy.

Egenavgiften för vissa hjälpmedel följer motsvarande riktlinjerna inom Region Norrbotten.

Digitalt stöd i hemtjänsten gör det möjligt att bo kvar längre i den egna bostaden med ökad trygghet och självständighet. Med digitala lösningar kan tillsynsbesök nattetid göras effektivt och miljövänligt. Dessutom kan besöken göras oftare när behov finns.

Nattillsyn via kamera innebär att en kamera placeras hos dig, vanligtvis i sovrummet och som fungerar i mörkret. Personalen kan se rörlig bild av till exempel sängen och sovrummet. Ingen inspelning sker och tillsyn sker endast vid i förväg överenskomna tillfällen. Ingen röstkommunikation är möjlig, det är bara en envägskommunikation avsedd nattetid. Säkerhetsnivån är hög och endast behörig personal kan använda kameran.

Du som har nattillsyn kan få detta erbjudande. Tillsammans med berörd personal kommer ni överens om vilka tider tillsynen ska göras och hur ofta.

Vid frågor om tillsyn med nattkamera kontakta utredningsenheten eller ansvarig chef på ditt hemtjänstområde eller boende.

För att kunna använda nattkamera behövs ett samtycke. Du finner samtycket i blankettarkivet.

Blankettarkiv Länk till annan webbplats.

 

Med trygghetslarm når du personal dygnet runt, via en enkel installation och med en bärbar larmknapp kan du larma om det skulle uppstå en akut situation där du är i behov av hjälp. Något som kan kännas tryggt både för dig och dina anhöriga. För att ansöka om trygghetslarm kontaktar biståndshandläggare på utredningsenheten.

Kontakt

Senast uppdaterad •